Wyróżnione

Szybkie odchudzanie

Szybkie odchudzanie nie jest zdrowe

Otyłość to zaburzenie metaboliczne

Wiele czynników wpływa na to jak wyglądamy. Większość z nas zdaje sobie sprawę, że dieta i ruch mają tu ogromne znaczenie. Ale to nie wszystko. Ważne będą również predyspozycje organizmu, obciążenia genetyczne chorobami i skłonnościami do ich rozwinięcia, stały stres i napięcie, które nam towarzyszy często codziennie. Te ostatnie czynniki mają ścisły związek z wydzielaniem hormonu stresu kortyzolu i jego powiązaniem z insulinoopornością, cukrzycą i otyłością. Przewlekły nadmiar kortyzolu prowadzi również do nadciśnienia tętniczego, zmniejszania masy kostnej (osteoporoza), zwiększa ryzyko zawału serca lub udaru mózgu, osłabia produkcję kolagenu (rozstępy), zwiększa podatność na infekcje i choroby przewlekłe, osłabia pamięć, nasila degradację komórek mózgowych w hipokampie (choroba Alzheimera), utrudnia uczenie i zapamiętywanie.

Szybkie odchudzanie i zagrożenia z tym związane

Zbyt szybkie odchudzanie wiąże się ze znacznym ubytkiem masy mięśniowej i spowolnieniem przemiany materii.

 

Szybkie odchudzanie
Dieta odchudzająca nie powinna być restrykcyjna

Trzeba pamiętać, że gwałtowne chudnięcie spowodowane „dietami cud” jest nieprawidłowe, zarówno u osób z nadwagą, jak i z otyłością. Dieta uboga w składniki pokarmowe doprowadzi do anemii i innych problemów zdrowotnych. Dodatkowo, zwłaszcza u tych drugich pojawią się zwisające fałdy skóry. Często osoby, które zdecydowały sie na dietę restrykcyjną, szybko wracają do złych nawyków żywieniowych o nadmiernej kaloryczności, bogatych w cukry i szkodliwe tłuszcze trans. Efekt jojo jest w tym momencie gwarantowany. Niejednokrotnie dieta bardzo nisko kaloryczna, prowadzi do wystąpienia objawów kamicy żółciowej. Dzieje sie tak, gdy raptownie zostanie drastycznie zmniejszony udział tłuszczu w pożywieniu.

Czytaj dalej „Szybkie odchudzanie”

IBS – DIETA W ZESPOLE JELITA NADWRAŻLIWEGO

IBS – doskwierająca dolegliwość

IBS (ang. irritable bowel syndrome) zdiagnozowane i co dalej?

ibs
Przewlekły ból brzucha, to jeden z objawów IBS

Co masz robić, aby uporać się z problemem?

  • wprowadź urozmaiconą zdrową dietę pozbawioną słodyczy, fast food’ów i alkoholu
  • zrezygnuj z palenia tytoniu
  • zastosuj probiotyki
  • wprowadź umiarkowaną aktywność fizyczną
  • naucz się technik relaksacyjnych
Czytaj dalej „IBS – DIETA W ZESPOLE JELITA NADWRAŻLIWEGO”

Fitoestrogeny – żywieniowe wspomagacze młodości i poprawy zdrowia

Fitoestrogeny

Fitoestrogeny, to roślinne substancje mające podobne działanie do ludzkich estrogenów.
Fitoestrogeny

Fitoestrogeny i menopauza

Substancje te działające jak żeńskie hormony, pomogą w łagodniejszy sposób przejść uciążliwy okres menopauzy. Fitoestrogeny będą wspomagać ochronę przed osteoporozą, miażdżycą, nadciśnieniem i innymi dolegliwościami charakterystycznymi dla tego trudnego czasu dla kobiety.

Czytaj dalej „Fitoestrogeny – żywieniowe wspomagacze młodości i poprawy zdrowia”

Dieta w osteoporozie i suplementacja

Dieta w osteoporozie

Dieta - osteoporoza

Dieta w osteoporozie jest bardzo ważna, jednak problem z osteoporozą będzie tym większy im mniej zadbamy zawczasu o zdrowy tryb życia. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą zaburzać mineralizację układu kostnego w okresie wzrastania i rzutować na przyszłą szczytową masę kostną w wieku ok. 30 lat. Osłabienie kości może rozwijać się podstępnie w ciągu wielu lat, a nawet dziesięcioleci. Zdaniem naukowców im mniej kości zbudowaliśmy w młodości, tym niższa szczytowa masa kostna i tym łatwiej o rozwój osteopenii i osteoporozy i większe ryzyko złamania w przyszłości. Osteopenia może wystąpić już u dzieci. Jeśli współistnieje z bólami mięśniowo-szkieletowymi niejasnego pochodzenia, jest wskazaniem do szczególnej obserwacji i kontroli zdrowia dzieci.

Czytaj dalej „Dieta w osteoporozie i suplementacja”

Cukier trzcinowy czy buraczany

Cukier trzcinowy czy buraczany – co wybrać?

Cukier trzcinowy czy buraczany

Pod względem kalorycznym wszystkie rodzaju cukru są zbliżone. Pozostaje kwestia smaku i upodobań. Tam, gdzie to możliwe słodki deser powinniśmy przygotowywać jednak z owoców bez dodatku cukru, które oprócz słodkiej fruktozy dostarczają nam witamin, minerałów, antyoksydantów oraz błonnika, tak ważnego dla uzyskania poczucia sytości, zrównoważonego poziomu glukozy we krwi, oczyszczania organizmu z toksyn i prawidłowej pracy jelit.

Czytaj dalej „Cukier trzcinowy czy buraczany”

Piwo – prozdrowotny napój?

Czy piwo, to prozdrowotny napój?

Piwo, to napój wypijany dla przyjemności, tymczasem nie wszyscy wiedzą, że ma ono działanie prozdrowotne pod warunkiem, że spożywane jest z umiarem
Piwo prozdrowotny napój

Dla mężczyzn jest to maks. 0,5 l piwa, dla kobiety 0,25 l dziennie. Istnieje jednak ryzyko, że małe ilości spożywanego piwa z czasem nie wystarczą i niewinne popijanie może przerodzić się w nałóg. Przyjmuje się, że umiarkowane ilości spożywanego alkoholu, to dla mężczyzny dwa drinki dziennie, czyli 20 g czystego alkoholu, dla kobiety 1 drink, czyli 10 g alkoholu, przy czym minimum dwa dni w tygodniu powinny być całkowicie wolne od alkoholu. Za 1 drinka uważa się kieliszek wódki o zawartości 40% etanolu (25 ml), lampkę wina 13-10% (75-100 ml) lub szklankę piwa 5-4% (200-250 ml). Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przestrzega, że nieprzekraczalna ilość alkoholu dla mężczyzn to 40 g, a dla kobiet 20 g dziennie.

Czytaj dalej „Piwo – prozdrowotny napój?”

Tłusty czwartek

 Tłusty czwartek obfity w kalorie

Słodki, mięciutki, rozpływający się w ustach, z ulubionym nadzieniem. Taki jest prawdziwy PĄCZEK

Pączek

Każdy wie, że jest kaloryczny, ale dla przypomnienia podaję jego wartość odżywczą: w 100 g: 414 kcal, 7,6 g białka, 15,5 g tłuszczu 60,6 g węglowodanów przyswajalnych, 1,5 g błonnika

Jeden nieduży pączek waży około 70 g – sprawdź ile to kalorii!

Oznacza to spożycie 290 kcal. Tyle kalorii ma mniej więcej pożywna pełnowartościowa kolacja na diecie 1400 kcal

W przeliczeniu na energię: białko z pączka dostarcza 7% energii, tłuszcz 34% energii, węglowodany przyswajalne 59% energii

Źródło: „Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw” Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K. Wydanie III rozszerzone i uaktualnione, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2005
Czytaj dalej „Tłusty czwartek”

Ile jajek można zjeść?

Święta Wielkanocne, a z nimi ogrom jajek, które spożyjemy – można powiedzieć – bezkarnie.

Przez wiele lat docierały do nas informacje, że jajek nie należy jeść częściej niż jedno 2-3 razy w tygodniu ze względu na obecność znacznych ilości cholesterolu, a jego nadmiar w organizmie może oznaczać większe ryzyko miażdżycy. Tymczasem jajo, to samo zdrowie.

Ile można jeść jajek - jajko kalorie - jajko cholesterol - jajko lecytyna
Czytaj dalej „Ile jajek można zjeść?”

Chory z zakwaszenia

Zakwaszenie organizmu, to powód licznych chorób. Sięgasz po farmaceutyki i dalej narzekasz na zdrowie. Często odwiedzasz przychodnie, być może szpitale, albo udajesz że wszystko jest w porządku, do czasu …

Jeśli źle się czujesz, wypadają Ci włosy, uskarżasz się na ból głowy, masz problemy ze snem, odczuwasz ciągłe dolegliwości zdrowotne, a nawet męczy Cię jakaś choroba, to z dużym prawdopodobieństwem przyczyną jest zakwaszenie organizmu.

Zakwaszenie organizmu lekami
Czytaj dalej „Chory z zakwaszenia”

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – wprowadzone zmiany

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej została opublikowana przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ). Różni się ona znacząco od swojej poprzedniczki z 2009 r. Zmiany te są wyrazem postępu w naukach medycznych. Eksperci uwzględnili wyniki najnowszych badań naukowych, a także rekomendacje uznanych światowych ośrodków eksperckich.

Największą zmianą w nowej piramidzie, względem poprzedniej wersji z 2009 r., jest „awans” warzyw i owoców na najważniejsze, pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia. Wcześniej w podstawie piramidy znajdowały się produkty zbożowe, teraz występują na drugim miejscu.
Czytaj dalej „Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”